На 24-и септември 1965 година Алесандро Колей, Анджело де Баджес и Титор Мелини организират и създават комитета на Salone del Mobile в Милано. Целта е много ясна – да превърне Италия в основен износител на дизайн по целия свят. Първото издание, проведено през 1961 година, включва 328 изложители, а днес те са над 2 000. Посетителите тогава са около 12 000, като повечето са оператори, тъй като изложбата не е била отворена за широката публика, а само за професионалисти. По-късно броят на посетителите се увеличава значително и стига до 45 000. Изложбените площи са 1 500, което не е много далеч от сегашните 2 000. При износа се наблюдава голям напредък, преминавайки от 9 милиарда износ през 1961 година до 65 милиарда през 1969 година.
Пътят на Salone del Mobile – история, растеж и глобално влияние
Salone Internazionale del Mobile е глобалното събитие, което поставя стандартите за мебелния и дизайнерския сектор. Провежда се всяка година през април в Милано заедно с биеналето Euroluce, което се редува с EuroCucina и Международната изложба за бани. От 1998 година насам търговското изложение завършва със събитието SaloneSatellite – стартираща сцена за млади дизайнери и важен ориентир за компании, които търсят нови таланти.
Tези събития, обединени под шапката на Salone del Mobile.Milano, обхващат площ от почти 210 000 квадратни метра в района на Fiera Milano Rho, представяйки над 2 300 от най-динамичните и креативни компании на глобалния пазар всяка година. Това прави Salone del Mobile.Milano задължително събитие за сектора. Salone е синоним не само на бизнес, но и на култура, международна платформа с „привилегията на актуалността“, която представлява състоянието на изкуството в дизайна всяка година в продължение на години.
За да се запази лидерската роля както на търговското изложение, така и на града, създавайки общ фронт на глобалния пазар за привличане на идеи, проекти и ресурси, през 2018 година се основава „Manifesto“ – декларация за намерения, която е насочена към канализиране на силите, работещи в Милано. Документът се базира на десет ключови думи: емоция, предприемчивост, качество, дизайн, система, млади хора, комуникация, култура, Милано и изобретателност, подчертавайки факта, че успехът на Salone del Mobile се крие в неуморната индустриална мрежа, която го поддържа, в качеството на дизайните, които включват устойчивост, изключителност на форма и съдържание, способността да се работи като система и да се обучават млади хора и да се капитализира върху изключителния интегриран комуникационен и културен механизъм, който винаги е характеризирал града и неговия регион.
Новата ера на дизайна – Salone del Mobile – oт светлина до материя
Най-значимото международно събитие в индустрията на мебелите и дизайна се завръща в Fiera Milano Rho. То ще се проведе от 8-и до 13-и април 2025 година. Новата комуникационна кампания е проектирана от нюйоркския художник и фотограф Бил Дърджин.
След успеха на 62-рото издание, Salone del Mobile се подготвя за новото. 63-тото издание ще включва и завръщането на двугодишното изложението Euroluce 2025. Програмата ще обхваща кръгли маси, работни семинари и конференции с международни гости, както и нови инсталации, които ще преобразят възприятието за пространствата и интериорите.
Темата на тазгодишното издание ще изследва дълбоките връзки между човека и дизайна, светлината и материята. Първият куратор, който ще представи изключително значителен проект, е Робърт Уилсън, който е известен със своето иновативно интегриране на светлината с различни художествени форми. Той ще представи инсталацията „Майка“.
Мария Поро, президент на Salone del Mobile.Milano, заяви, че събитието е основен инструмент за стимулиране на възможностите за растеж и развитието на тази индустрия, за създаване на междукултурни диалози, за сближаване на дисциплините и за осветяване на Милано.
Комуникационната кампания за 2025 година е създадена от фотографа Бил Дърджин с фокус върху човешката форма и нейното взаимодействие с материалите и светлината. Кампанията, озаглавена „Мисъл за хората“, поставя човека в центъра на разказа за дизайна и неговото значение за подобряване на ежедневието. Изборът на използваните материали – дърво, метал, плат и биопластмаса – не е случаен, а е дълбоко свързан с основните ценности на Salone del Mobile.
В рамките на Euroluce 2025 ще се проведе Международният форум за осветление, който ще изследва и разгледа всички аспекти на тази област на дизайна благодарение на приноса на водещи лица от различни дисциплини. Целта е Euroluce 2025 да се превърне в новаторска и динамична бизнес платформа и да привлече общността с особен акцент върху дизайнерите на осветителни тела, с образователна и вдъхновяваща програма, която да се съчетае отлично с бизнес опита.
По повод 25 години от създаването на SaloneSatellite ще бъде публикувана книга, която ще документира развитието и огромния принос на това събитие към италианската и международната сцена на дизайна.

CHERTI
Електронна медия за архитектура, строителство, интериорен дизайн и обзавеждане.