Съществуват образци на архитектурата, които не само съхраняват духа на своята епоха, но и надхвърлят границите на времето и културата, превръщайки се в универсални символи на човешките стремежи и емоции. Такъв е Тадж Махал – мавзолеят от бял мрамор, който се издига в индийския град Агра и разказва история за любов, надживяла вековете. Едва ли има човек, който да не разпознае силуета на тази „Корона на дворците“, построена от Шах Джахан през XVII век в памет на обичаната му съпруга Мумтаз Махал.
През 1983 година Тадж Махал е включен в Списъка на световното културно и природно наследство на ЮНЕСКО като изключителен шедьовър на моголската архитектура. Този стил, отличаващ се с хармонично съчетание на индуистки, персийски и ислямски елементи, контрастира с масивните форми и тежките архитрави на предислямската индийска архитектура, а Тадж Махал остава ярък пример за изтънчената му елегантност.
Архитектура, родена за вечността
До Тадж Махал, издигнат на десния бряг на река Ямуна, се стига през внушителен портал с огромни арки и ниши, разположени от двете страни. Това е главният вход, който играе ролята на рамка при първия поглед на посетителя към най-разпознаваемия монумент в Индия. Освен него, има три по-малки портала, разположени между кули от червен пясъчник с бели мраморни куполи. Терасата на Тадж Махал откъм река Ямуна е най-амбициозната, изграждана някога в традиционните за моголската архитектура крайречни градина. Тя представлява дълга 300 метра лента с геометрични шарки от тъмен и светъл пясъчник, висока около 8,5 метра, с изключителни детайли на релефа и инкрустациите, които я украсяват.
Мавзолеят е заобиколен от обширни градини с фонтани и водни канали. В северната част на комплекса се намира самата гробница от бял мрамор, която до ден днешен спира дъха на посетителите с деликатното си величие. Куполът на Тадж Махал е най-впечатляващият елемент на неговата архитектура, издигащ се върху цилиндрична основа с височина около 7 метра. Поради формата си, често го наричат „луковичен“. За негов проектант се счита Исмаил Афанди, работил в Османската империя. Външният купол достига височина от 44,4 метра, а вътрешният – 24,35 метра, което представлява значително техническо постижение. Комбинацията от индуистка и ислямска архитектура е изразена чрез типичните индуистки чатри – павилиони, наподобяващи чадър, разположени в ъглите в основата на купола.
Божествената хармония на Тадж Махал
Тадж Махал е изграден върху монументална платформа, изящно украсена с растителни мотиви, които демонстрират прецизност в детайла и селективен натурализъм. Тази декоративна естетика се пренася и в основата на сградата. Платформата, в която се намира гробната камера, е класическа за моголските мавзолеи, но тук тя е изящно интерпретирана с настилката си от бели мраморни осмоъгълници и звездовидни елементи от пясъчник. Тези геометрични мотиви се повтарят и в алеите на околния парк, създавайки усещане за хармония между сградата и пространството около нея.
Две частично скрити под сводове стълбища на южната страна на платформата осигуряват единствения достъп от терасата до нивото на гробницата, докато на останалите три страни са разположени малки стаи с арки, украсени с характерния за Тадж Махал шестоъгълен орнамент от перфориран камък. Тези помещения, някога предназначени за съхранение и отдих, допринасят за цялостната симетрия на конструкцията.
Върхът на величествения купол на Тадж Махал е украсен с лотос, който подчертава височината му, а четирите малки чатри повтарят неговата форма и осигуряват светлина в интериора на гробницата. Мотивът на лотоса се среща и на гюлдастите – декоративните завършеци под формата на колони – използвани да подчертаят допълнително височината на сградата. Куполът доминира над покривната тераса на Тадж Махал, украсена с детайли като корниз с инкрустации на усукани въжета, лотосови листа и позлатени луковици. Повторението на декоративните елементи, включително при проектирането на отделените от основната сграда минарета, създава в монументалния архитектурен комплекс чувство на хармония, достойна за божествено творение. Шпилът, който завършва купола на Тадж Махал, включва характерната за ислямската символика луна, но насочена към небето създава заедно с шпила формата на тризъбец, препратка към индуисткия бог Шива.
Любовта, обезсмъртена в мрамор и светлина
Настроението на Тадж Махал се променя с хода на деня. В меката светлина на ранната сутрин млечната му белота напомня за нежността на новото начало, под жаркото слънце през деня блести ослепително като скъпоценен камък, а през нощта, сияе загадъчно като перла, разкрила се пред очите на щастливците, които могат да се докоснат до нетленната му красота, разказваща легендата за една безсмъртна любов.
Кенотафът на Шах Джахан носи изобразена мастилница, а този на Мумтаз Махал – плоча за писане, тъй като се казва, че мъжът пише желанията си върху сърцето на жената. Историята обаче разказва, че Мумтаз е тази, която приживе издейства от съпруга си четири обещания: да построи Тадж Махал, да се ожени отново, да бъде добър към децата им и да посещава гробницата на годишнината от нейната смърт. След като третата, но най-любима съпруга на Шах Джахан умира при раждането на тринадесетото им дете през 1631 година, той се отдава на скръбта като веднага предприема мащабния строеж. Така Тадж Махал, посветен на смъртта, триумфира над нея и се превръща във вечен разказ за любовта и нейната всепобеждаваща сила, който белият мрамор разказва и до днес.

CHERTI
Електронна медия за архитектура, строителство, интериорен дизайн и обзавеждане.