Свикнали сме да гледаме на архитектурата като на изкуство, което отразява цели епохи на човешката цивилизация, докато нейните непреходни произведения устояват на неизменния ход на времето. Изкуството обаче винаги търси нови форми и начини на изразяване. За американския мултидисциплинарен артист Дъг Ейткън именно архитектурата може да се превърне в инструмент за въздействие върху хода на времето и, съвсем буквално, да улови миг по миг мимолетната красота на вечно променящия се свят наоколо. Тази идея се открива въплътена в проекта Mirage Gstaad – огледална къща, която претворява в отраженията си картините на сменящите се сезони на Швейцарските Алпи. Архитектурната инсталация е реализирана през 2019 година в рамките на третото издание на проекта Elevation 1049.
Огледалната къща Mirage и връзката между изкуство и място
Дъг Ейткън е американски мултидисциплинарен артист, който работи в няколко области на съвременното изкуство, сред които и сайт-спесифик инсталации, често съчетаващи интерактивна медия и архитектура. Идеята да създаде художествена инсталация, способна да събере в себе си целия заобикалящ пейзаж, е провокирана от неговите търсения, насочени към изкуство, което постоянно се променя, в този случай – в унисон със заобикалящата среда. Така се появява огледалната къща Mirage, първоначално като инсталация на фестивала за изкуство Desert X в долината Коачела. Следващата локация на проекта е Детройт през 2018 година, където художествена инсталация е поставена в архитектурна среда. Mirage Detroit улавя отраженията на интериора на необитаемата сграда на Държавната спестовна банка, която е построена в началото на XX век.
Година по-късно Ейткън е поканен да адаптира идеята си за огледална къща към живописните пейзажи на Швейцарските Алпи в рамките проекта Elevation 1049, създаден от фондация Luma с цел да съживи диалога между Гщаад и творческата общност. От 2014 година насам този проект дава възможност на съвременни артисти от цял свят да заменят традиционните музейни пространства с природни локации и да създадат своите инсталации, пърформанси и други творчески изяви, използвайки в концепцията си спецификите на мястото. Визията на Дъг Ейткън и неговата огледална къща предоставят идеален повод за артистично търсене на диалог между идеите за лендарта като медиум за изследване на мечтите на Американския запад и традицията на търсене на възвишеното в европейския пейзаж.
Художествена инсталация, оживяла чрез отражение
В началото на февруари 2019 година се състои премиерата на инсталацията Mirage Gstaad, която остава на своето място в продължение на две години, за да преминат през повърхностите на разположената на пешеходния маршрут между Шьонрид и Гщаад огледална къща всички сезони на многоликия алпийски пейзаж. Тази художествена инсталация представлява павилион, в който зрителят може да пристъпи и да се разходи между огледалните стени, които очертават прозорци и капандури. Редуването на гледките с техните отражения превръща идеята за огледална къща в начин да се използва естествената красота на планината като инструмент за създаване на единствено по рода си визуално пътешествие.
Съществуването на Mirage Gstaad е пример за това как архитектурата може по фин, но категоричен начин да се намеси в общуването между заобикалящия свят и този, който го съзерцава. Къщата е проектирана да създава калейдоскопични срещи между различните елементи на средата наоколо. Нейната художествена инсталация добавя нови пластове към преживяването на пейзажа, превръщайки се в рамка на природните картини. Тя абсорбира гледките и ги трансформира в нови визуални преживявания. Разходката сред изцяло отразителните повърхности на Mirage Gstaad се заиграва с традиционните представи за интериор и екстериор като поглъща пейзажа около себе си и въвлича гостите си в една флуидна размяна на обект и субект, раждаща ново възприятие за света отвън.
Среща между човека и природата в огледална къща
Работата на Дъг Ейткън стои на пресечната точка между мечтата на човека да се докосне до природата в нейния най-чист, неопорочен от външно въздействие, вид и порива да завоюва пейзажа и да си присвои красотата му. Посетителят на сайт-спесифик инсталацията пристъпва в огледална къща, която едновременно се слива с природата и деликатно оставя своя отпечатък върху ландшафта.
Минималистичната структура на проекта е препратка към архитектурата на къщите в стил ранчо, вдъхновени от работата на Франк Лойд Райт и превърнали се в типичен архитектурен образец на строителството в предградията на Калифорния през 20-те и 30-те години на миналия век. Използването на този класически за калифорнийския пейзаж дизайн за изграждане на огледална къща, освободена от своите обитатели, създава условия за съвършена хармония с нетипичната среда, която я заобикаля.
Специално внимание при изграждането на тази художествена инсталация е отделено на опазването на природата не само в нейното качество на естетически обект. Екипът на Дъг Ейткън установява сътрудничество с Швейцарския орнитологичен институт, за да се увери, че Mirage Gstaad няма да създаде опасност за естествените обитатели на мястото. В резултат на всеки три сантиметра по фасадата са добавени хоризонтални черни линии, които правят сливащата се с пейзажа огледална къща видима за птиците и гарантират хармоничното съжителство с величествената природа на Швейцарските Алпи.

CHERTI
Електронна медия за архитектура, строителство, интериорен дизайн и обзавеждане.