Студио ШкафА се заражда като идея през 2010 година. Тръгвайки по пътя на бизнеса в сферата на интериорния дизайн, с цел да се наложи на пазара като студио с автентичен собствен стил, Миглена Стумбова извървява пътя от най-ниското ниво, работейки еднолично за приятели, до изграждането на екип от професионалисти, с които проектират и реализират мечтите на своите клиенти.
Какви са вашите наблюдения по отношение на интеграцията на устойчиви и екологични материали в интериорния дизайн?
Както по света, така и у нас тенденцията в дизайна е продуктите и материалите да се доближават до природата, форми, усещане, философия. Няма по-голям дизайнер от природата и човекът, колкото и да се развива, няма да успее да създаде нещо по-велико от нея, затова тя е неизчерпаем източник на вдъхновение. Доказано хората се чувстват най-пълноценни и щастливи, когато са близо до природата и това е причината да търсим синхрон, обграждайки се с естествени материали, извън ограниченията на времето, модерно наречени устойчиви и екологични, но в действителност най-естествената външна обвивка на човека, а домът е точно това – мястото, в което си най-спокоен и в естествена среда.
Кои са най-големите предизвикателства в процеса на проектиране? Как ги преодолявате?
Предизвикателствата са част от целия процес. Ако не сме предизвикани от нищо, значи сме в състояние на рутина. Рутината убива креативността. Като най-голямо предизвикателство мога да определя нашето лично търсене и стремеж към надграждане. Да създадем дизайн, който да изненадва, да е различен, да е нещо, което не сме правили досега и това същевременно да е естествено продължение на архитектурата, с която работим и да отразява индивидуалността на възложителите ни. Не искаме да се примирим и да си „улесняваме“ живота, предлагайки просто решения, които „вършат работа“. А това е една игра, взаимодействие с екипа, с клиентите, творчески процес, който не винаги върви гладко и в строг ритъм, но от опита си мога да кажа, че колкото по-предизвикани сме били в този процес, толкова по-голямо е удовлетворението след като сме реализирали проекта и се насладим на възхитата на клиентите ни и на нашата аудитория, която следи работата ни.
Как се справяте с неочаквани проблеми или забавяния по време на изпълнението на проектите?
Комуникацията и откритостта са ключови при кризи. Ние работим с хора – от доставчици, подизпълнители, до самите ни клиенти. Няма човек, който да не окаже съдействие, разбиране и подкрепа, ако бъде запознат с цялата ситуация. Дори отлагане във времето категорично да не съществува като вариант, определени компромиси, решения и идеи могат да дойдат именно от клиента. Разбира се, неотменно комуникирането на проблемите върви с предлагането на различни варианти за решение в ситуацията. Не е редно да прехвърляме отговорността по забавянето – като просто споделяме проблема – а да се намери решение.
Как избирате цветовете и текстурите? Има ли определени тенденции, които следвате, за да създадете хармонична и визуално привлекателна среда?
Студио ШкафА е познато с това, че обичаме цветовете и динамиката на текстурите. За да бъдем автентични и да създаваме дизайн, който лесно да бъде припознат и обвързан с нашия почерк, ние избягваме да следваме тенденции, които са наложени най-вече от търговците. За нас създаването на проекта е до много голяма степен психологически процес. Подобно на писането на роман, ние се вдъхновяваме от главните герои – нашите възложители, от пространството и от историята, която ние искаме да разкажем. Много от решенията, които предлагаме, са логични, нужни и функционални, но има и един дял, който е необясним. Това е усещане и вътрешен импулс, интуиция, може да се нарече провидение, което просто знаеш, че е правилно и се доверяваш на него. Неминуемо е познаването на безкрайните възможности и любопитството да се оглеждаме извън тях, да бъдем смели и да провокираме сетивата си, често с немислими комбинации. Изненадата, която и ние изпитваме, когато се получи, може да се сравни с пеперудите, които изпитва човек при влюбване.
По какъв начин осветлението променя начина, по който подхождате към формиране на комфортна и уютна атмосфера в едно пространство? Можете ли да дадете пример за проект, в който осветлението е било ключов фактор?
Усещането в интериора може да се мени като хамелеон само ако има предвидени различни източници на светлина. Ние винаги залагаме осветление, което да бъде допълващо и да дава възможност за създаване на различни настроения. От по-приглушено и интимно до това да има богата и обгръщаща светлина. Насочените осветителни тела пък подчертават определени детайли в интериора, които държим да не останат скрити. Примерите са много. За нас осветлението е от ключово значение за цялостния дизайн, но обекти с височина на тавана, която е различна от стандартната – като проекта ни „Лилия“ – са ни предизвикали да работим с пространство с допълнителна креативност, а също и като бутика за книги на издателство „Книгомания“, в който работата със светлинните източници ни позволи да създадем магична обстановка, която пренася клиентите на магазина в различно измерение.
Използвате ли специфични подходи и техники за създаване на съвременен дизайн при реставрация на стари сгради?
Отнасям се със силна почит и уважение към старите сгради, особено онези, които имат автентичен почерк от времето, в което са били проектирани и построени. За мен сътворяването на съвременен дизайн, който е естественото продължение на културното наследство, е най-висшата форма на изкуство. Работата с миналото и настоящето, създаването на мост във времето, който прави живота удобен и технологичен – каквито са изискванията на днешния ден – и подчертаването и осветляването на гения на отминалите епохи е моята първоначална мотивация да избера тази професия. Отблъсквали са ме „заключени“ в настоящата мода интериорни оформления. Смятам, че създавайки едно пространство – особено за личен дом – е най-добре да бъдат влагани устойчиви на времето както материали, така и решения. А когато търсим непреходност, няма как да не поглеждаме през рамо назад във времето. И естествено стабилен партньор в тази задача винаги се явява архитектурата, с която работим. Когато самата сграда носи духа на историята, ние само подчертаваме, допълваме и поднасяме с уважение съвремието към цялостната концепция.
Какви личностни и професионални качества трябва да притежават бъдещите интериорни дизайнери?
Един интериорен дизайнер трябва да остане завинаги любопитен, да бъде с отворено съзнание към предизвикателствата и да изследва природата на човека. Базово няма как да пропусна, че технически трябва да бъде добре подготвен, за да комуникира идеите си с множеството екипи, които ще реализират неговия проект, но отвъд това да имаш доверие на интуицията си, да бъдеш смел, да слушаш… много е важно да умееш да слушаш, да надграждаш уменията и знанията си постоянно. Всичко това много помага на интериорния дизайнер в създаването на своята професионална идентичност. В създаването на запомнящи се проекти. На бъдещите интериорни дизайнери бих искала да дам кураж да вярват силно в себе си и да знаят, че това, което се крие в тях, е достойно да промени заобикалящата ни среда за по-добро. Трябва просто да се фокусират и да преследват мечтата си. Смятам, че всички ние се нуждаем от повече професионалисти, които не се оглеждат какво правят другите, а създават свои стил и автентичност. Така ние и децата ни ще живеем в свят, който вдъхновява!

CHERTI
Електронна медия за архитектура, строителство, интериорен дизайн и обзавеждане.