VA Studio е архитектурно и интериорно студио, което е създадено през 2015 година от Емил и Александър Василеви. Споделяйки обща страст към функционалния дизайн, човешкия мащаб и отношение и устойчивите решения, „Василеви Архитекти“ и екипът им проектират сгради и интериори в цяла България. Споделят, че архитектурата трябва да бъде от човек и за човек. Допълват, че всеки проект трябва да отговаря на заданието си, на средата и на бюджета, както и да е пречупен през естетическата призма на неговия създател.
Каква роля играят устойчивите материали и вдъхновението от природата във вашите проекти?
Няма нищо вечно, но природата създава достатъчно, за да проектираме, строим и обитаваме възможно най-естествената и здравословна среда. Всичко, с което се тровим, сме си го създали ние, хората. Това важи без изключение и за строителните материали. Търсейки технологично изпълнение, скорост и подобрение на характеристики на отделни строителни елементи, масово работим с пластмаси, с раздути и разтеглени продукти от нефтопреработвателната индустрия (EPS и XPS), слагаме добавки на бетона, покриваме сградите си с битум, залагаме имитация на камък като облицовки в интериорите и други. Тези материали са нетрайни, нерециклируеми и в крайна сметка не знаем как се отразява дълготрайното съжителство с тях на здравето ни.
Екипът на VA Studio винаги се старае да налага и препоръчва естествени материали – камък, дърво, стъкло, метал – и производни на тях – керамика, вата и други – защото са дълговечни, изглеждат по-добре, доста често имат по-добри технически качества и не на последно място по значимост – те са по-здравословни за обитателите си. Цената е единственият измерител кой материал да се предпочете и ние не се уморяваме да изтъкваме добрата инвестиция, която се прави, когато се предпочетат естествените материали.
Какъв е вашият подход по отношение на информирането на възложителя за значението и ползите на устойчивите материали?
Знаем, че нашите клиенти очакват да ги информираме, да им споделяме експертизата си и да ги съветваме по целия път. Затова започваме да говорим за материалите от самото начало – от първоначалните идеи и дооформянето на заданието. За нас е важно с помощта на клиента да подберем най-добрите материали и системи, с които да постигнем най-ефективното и устойчиво изпълнение. Съответно говорим за предимствата на естествените материали през целия процес – от първоначалните разговори, при готовите идейни проекти, при първите оферти за изпълнение, до самото строителство.
Какви са основните предизвикателства при координацията между възложителя, проектанта и изпълнителя?
Създаването на един интериор или сграда – от първите идеи до финалните детайли на изпълнението – е дълъг, сложен и скъп процес, в който участват много хора. За щастие все още са нужни и естествен интелект, и човешка ръка. Координацията между всички дейности и добрата съгласуваност между отделните участници са критично важни за минимизирането на проблемите, които неимоверно възникват при всяка една работа. Колкото повече хора участват в процесите, толкова по-важна е цялостната организация, защото една дейност следва друга и всяка неразбория при едно звено може да доведе до объркване на целия механизъм. Това важи за всяка от основните страни в инвестиционното намерение – възложител, проектант и изпълнител.
Основното предизвикателство е свързано с организацията на времето. Възложителят винаги иска проектът да се завърши по-бързо. Ако не осъзнава добре, че някои процеси трябва да си отнемат нужното време – дали говорим една идея да узрее в главата на проектанта, дали става дума за времето, което е необходимо на бетона да набере якост, или определено изделие да се произведе – неразумното бързане винаги води до нагнетяване на напрежение, компромиси с качеството и повишена цена на крайния продукт. Разбира се, всяка добра идея за оптимизация на времето трябва да се посреща радушно, но изграждането на материалната среда не е софтуерен код, който да направи всичко необходимо на мига.
Кои са най-честите причини за забавяния и оскъпяване на проектите?
Частично засегнах една от основните причини за забавянията – неоправданото бързане. Всяка от страните има материален интерес проекта да приключи по-бързо, но най-често натискът за съкращаване на сроковете идва от възложителите.
Друг голям проблем се явяват желанията от страна на строителите и възложителите за промени по проекта. Нямам предвид аргументирани предложения за замяна на материали с по-добри, на системи с по-ефективни или на едно проектно решение с аналогично, но по-удобно за изпълнение. Визирам идеите за промени в движение, необсъдени с проектантите, които водят след себе си лавина от несъответствия и проблеми, защото не са съгласувани и не е обмислено на какво влияят. Проектантът е човекът, който има най-цялостна визия за проекта и може да прецени кога една промяна е разумна и кога би довела до съществени изменения.
Какви са последствията от липсата на ефективна комуникация между страните?
И най-добре зададеният и измислен проект – на перфектното място, с неограничен бюджет и време за изпълнение – създава предпоставки за ескалация на напрежението в определени моменти. Такова е естеството на работата. Всички страни са взаимозависими. Когато някой по веригата се забави с нещо или не си свърши добре работата, това се отразява на всички следващи процеси и участници. Най-големият катаклизъм за мен е липсата на желание за отборна игра – нежеланието да се реши възникнал проблем и хвърлянето на обвинения по един или друг участник в изпълнението. Няма ли отбор, няма как да се завърши успешно огромно начинание като инвестиционния проект. Започва да се наслоява напрежение, прокрадват се настроения на завист, мъст, всяка несправедливост се отбелязва и ѝ се търси сметка. По този начин работната атмосфера става токсична.
Ако имате неограничен бюджет и пълна свобода за творчество, какъв проект искате да реализирате и защо?
Това е много, много труден въпрос. В нашия бранш е най-сложно, когато имаш твърде много ограничения или нямаш никакви. С екипа на VA Studio винаги се хващаме за нещо, от което да започнем – конкретно място, задание, особености на средата и бюджета, разбира се. Със сигурност не мечтая да проектирам катедрали. Най-вероятно ще е някакъв социален проект за сгради, които могат много бързо да бъдат реализирани. Например в случай на бедствие или авария за хората в нужда – някаква нова технология, позволяваща бързо и устойчиво изграждане на непретенциозни сгради, които да вършат достатъчно добре работата си. Или реновация и реконструкция на съществуващи училищни сгради. В момента работим по такъв проект и го считам за връх в кариерата на един архитект.
Ако можете да върнете времето назад и да дадете съвет на себе си в началото на кариерата, какъв би бил той?
Не обичам да съжалявам за миналото. Пътят на всеки го е направил това, което е. Всички постижения и грешки са част от личната ни история на тази земя. Още от началото бях убеден, че не бива да ламтя за мегапроекти и слава, а трябва да насоча енергията си в конкретни смислени цели и приоритети, които отговарят на моя светоглед. Трупайки все повече опит в бранша, се старая да съм по-смел и да вярвам повече в себе си, в преценките си, в усета си и да изисквам да правя нещата още по-безкомпромисно съгласно вижданията и вярванията, които имам.
Какви съвети бихте дали на младите архитекти и дизайнери, които тепърва започват своята кариера?
На първо място да не очакват, че ще е лесно – нищо не е. Нека не спират да си повтарят защо са се захванали с тази професия и колко много ни дава тя – колко много остава след нас и на колко много хора влияят творчеството и решенията, които вземаме като „главни майстори“. Да мечтаят смело, да вярват в себе си, да се обградят с хора, които споделят ценностите им, да променят света около тях към по-добро.

CHERTI
Електронна медия за архитектура, строителство, интериорен дизайн и обзавеждане.